Aktywność fizyczna poprawia metabolizm, co przyspiesza proces zdrowienia. Przewlekłe bóle kręgosłupa nie powinny być przyczyną rezygnacji z uprawiania rekreacyjnie sportu. Należy się jednak zastanowić jaki sport będzie najlepszy dla naszego kręgosłupa. Przede wszystkim powinniśmy ćwiczyć (przynajmniej na początku) pod okiem wykwalifikowanego trenera lub fizjoterapeuty. Zmniejszy to ryzyko wystąpienia bólu podczas i/lub po aktywności fizycznej, ponieważ bóle mogą wynikać ze złej techniki lub złego doboru rodzaju aktywności. Przy wyborze sportu powinniśmy wziąć pod uwagę opinię prowadzącego nas fizjoterapeuty, który wie jaka jest przyczyna bólu i podpowie jak unikać pogłębiania wady. Poniżej omawiam najpopularniejsze dyscypliny sportowe i ich wpływ na kręgosłup.

1. PŁYWANIE

Jest to aktywność gdzie dzięki wyporności wody (podczas pływania odczuwana waga ciała odpowiada tylko 10% faktycznej wagi) odciążone są krążki międzykręgowe przy jednoczesnej aktywności kończyn górnych i dolnych. Poza tym zimna woda sprzyja hartowaniu organizmu. Nie jest to jednak sport, który nie ma żadnych zastrzeżeń. Uważać należy pływając tzw. żabką, gdyż wykonana ona źle technicznie powodować może dolegliwości bólowe, ze względu na nadmierne powiększenie lordozy lędźwiowej. Pływanie kraulem i na plecach polecić można prawie bez ograniczeń.

2. JOGGING

Tak, ale tylko w profesjonalnym obuwiu, z odpowiednim systemem ochrony stóp. Wady stóp powinny być skorygowane przez indywidualnie dopasowane wkładki ortopedyczne. Biegajcie po miękkim, sprężynującym podłożu (trawa, mech, podłoże leśne, piaszczyste). Unikajcie asfaltu i chodników ponieważ występują wtedy za duże przeciążenia. Podczas joggingu kręgosłup znajduje się w swoim fizjologicznym ustawieniu, krążki międzykręgowe są równomiernie obciążone, dzięki czemu są dobrze odżywione.

3. TENIS

Podstawowym warunkiem jest prawidłowa technika (zaczynajcie grać pod okiem instruktora) oraz silne mięśnie grzbietu. Zła technika i słabe mięśnie powodują, że podczas ruchów skrętnych kręgosłupa krążki międzykręgowe są bardzo mocno obciążone.

4. JAZDA NA ROWERZE

Warunkiem uprawiania tej aktywności jest odpowiednie ustawienie kierownicy. W rowerach wyścigowych pozycja jadącego jest zgarbiona. Nierówności drogi nie są wtedy tłumione przez krążki międzykręgowe osiowo lecz poprzecznie, a mięśnie obręczy barkowej i tułowia wykonują pracę statyczną przez co nie są ćwiczone.

5. NARCIARSTWO ZJAZDOWE

Tak jak w tenisie tak i tutaj ważnym elementem jest prawidłowa technika. Sport ten bardzo dobrze wzmacnia mięsnie nóg i tułowia, jednak jazda w pozycji zgarbionej i nierówności stoku zwiększają zagrożenie związane z uwypukleniem jądra miażdżystego lub krążka międzykręgowego. Nie jest to sport dla osób cierpiących z powodów bólu krzyża, osoby zdrowe muszą natomiast uważać i wykonywać go poprawnie technicznie.

6. KULTURYSTYKA (SIŁOWNIA)

Tak jak we wszystkich sportach tutaj również najważniejsza jest prawidłowa technika. Do zalet tej aktywności można zaliczyć szybkie wzmacnianie mięśni. Używanie jednak zbyt dużych obciążeń, przy nieprawidłowym ustawieniu kręgosłupa, może doprowadzić do patologicznego obciążenia krążków międzykręgowych, czego dalszym następstwem będzie np. ból krzyża.  
Daniel Kawka