Teoretycznie jest lepsza pod względem ryzyka urazu kręgosłupa od siedzącej. Teoretycznie ponieważ w praktyce może być różnie. Na co należy uważać? Wykonuj swoje zadanie stojąc prosto – zwróć uwagę czy twoja pozycja jest skręcona? Czy może jesteś pochylony/a? Jeśli tak skoryguj ją!!!postaraj się zachować symetrię. Może zamiast się stale pochylać, rozstaw nogi szerzej lub ugnij trochę kolana-przynajmniej od czasu do czasu. Jeżeli musisz być zwrócony/a w jednym kierunku sprawdź, może da się zmienić pozycję stając z drugiej strony? Jeśli tak pracuj naprzemiennie. Ostrożnie z podnoszeniem ciężkich przedmiotów. Ciężkie to nie tylko takie które ledwo unosisz!! Nawet kilka kilo podnoszone w nieprawidłowy sposób powoduje olbrzymie przeciążenia w obrębie kręgosłupa.(patrz jak dźwigać) Głowa- jeżeli musisz mieć ją zwróconą w jedną stronę np praca na taśmie lub pochyloną w górę lub dół, postaraj się w miarę możliwości często wykonywać:
1.kilka ruchów głową w postaci skrętów w bok(popatrz w lewo potem prawo), góra - dół, pochyl głowę do lewego a następnie prawego barku.
2.postaraj się wyciągnąć głowę jak najwyżej,
3.unieś ramiona w górę zrób nimi kilka kółek w obie strony. Te czynności jednorazowo powtórz kilkakrotnie. Jeżeli dojdziesz do wprawy zabiorą tylko kilka sekund, a mogą wiele pomóc. Lędźwia - długie stanie w jednej pozycji też nie jest dobre dlatego raz za czas podobnie jak głową poruszaj biodrami:
a) zakręć pośladkami (pupą) raz w jedną raz w drugą stronę
b) unieś jedną nogę i zatocz nią kilka kółek nad ziemią. Potem zmień nogę.
c) wykonaj skłon boczny w jedną stronę następnie w drugą.
Pamiętaj też o brzuchu!!! Nie pozwól mu się całkiem rozluźniać. Utrzymuj lekkie napięcie mięśni brzucha, raz za czas wykonując mocniejsze napięcie. Dobrze jest też lekko go wciągać. Dzięki temu zapobiegniesz powiększaniu się lordozy lędźwiowej (kaczy kuper) Oczywiście wszystko w zdrowym rozsądku, ponieważ lekkie wygięcie kręgosłupa patrząc ze strony bocznej jest fizjologiczne i właściwe:)
Uwagi zawarte powyżej są cenne, jednak nie sprawią iż twój kręgosłup będzie na 100% zdrowy. Na dolegliwości kręgosłupa składa się najczęściej wiele przyczyn! Nie mniej jednak Starając się wprowadzić kilka zmian w miejscu naszej pracy eliminujemy przynajmniej jedną z nich. Być może w wielu przypadkach to wystarczy by uniknąć bolesnych doznań.
mgr Bubak Wojciech
Rehabu Wadowice