Diagnostyka rwy barkowej

W momencie, kiedy trafimy z objawami rwy barkowej do specjalisty, zleci on diagnostykę, która pomoże określić źródło dolegliwości, czyli pierwotną chorobę, której objawem jest rwa ramienna. Wśród badań powinno się znaleźć RTG i rezonans magnetyczny, które zobrazują rodzaj i zakres uszkodzeń. Dopiero wtedy można przystąpić do leczenia pierwotnej przyczyny i dolegliwości przez nią spowodowanych. Podczas diagnostyki fizjoterapeutycznej wskazaniami do zabiegów są:
  • ograniczenie ruchomości kończyny i kręgosłupa (spowodowane przykurczem mięśni lub bólem),
  • zaburzenia czucia w ręce po stronie chorego nerwu,
  • osłabione odruchy w tej kończynie,
  • bolesność w okolicy obojczyka,
  • nadmiernie napięte i skrócone mięśnie szyi

Leczenie rwy barkowej

W pierwszej, ostrej fazie rwy lekarz zaleca farmakoterapię: leki przeciwbólowe, przeciwzapalne i rozkurczające mięśnie. Zdarza się, że w niektórych przypadkach ortopeda zaleca noszenie kołnierza ortopedycznego. Jeśli ból jest wyjątkowo dokuczliwy, już na tym etapie włącza się rehabilitację, na razie w postaci zabiegów fizykalnych.

Co jest celem rehabilitacji w rwie barkowej

Podczas dolegliwości związanych z rwą barkową występują zaburzenia w trzech obszarach: ruchomości kończyny, siły mięśni i stabilności. Przywrócenie (całkowite lub częściowe – w zależności od zakresu szkód) utraconej funkcjonalności w wymienionych obszarach jest najważniejszym celem rehabilitacji.

Rehabilitacja

Po ustąpieniu dolegliwości bólowych fizjoterapeuta skupi się na normalizacji procesów w chorej okolicy. W tym celu może Ci zaproponować:
  • krioterapię (leczenie zimnem – znakomite działanie przeciwbólowe),
  • ciepłolecznictwo,
  • lampę sollux lub bioptron,
  • zabiegi z użyciem lasera,
  • jonoforezę, prądy diadynamiczne i prądy interferencyjne, czyli zabiegi z zakresu elektroterapii,
  • kinesiotaping

Wspomagające metody kinezyterapeutyczne:

  • metoda McKenzie,
  • metoda PNF,
  • metoda Cyriax,
  • metoda NDT Bobath.
  • wyciąg odcinka szyjnego – jeśli przyczyną rwy barkowej jest dyskopatia, a zostanie wykluczony kręgozmyk i osteoporoza, można wspomagająco poddać się serii 15-20 20-minutowych zabiegów;
  • ćwiczenia bierne, wspomagane i czynne chorego obszaru.
Oprócz tego znakomite efekty dają zabiegi manualne, czyli masaże karku i obręczy barkowej, masaż głęboki mięśni, rozluźnianie mięśniowo-powięziowe czy relaksacja poizometryczna przykurczonych mięśni. zobacz także: oferta na mate masującą Shiatsu MEDIVON CF-2606HB 
Po ustąpieniu silnego bólu korzystne jest jak najwcześniejsze wykonywanie izometrycznych ćwiczeń wzmacniających mięśnie szyi, ćwiczenia korygujące postawę ciała i jednocześnie wzmacniające mięśnie kręgosłupa.

Jak wspomagać proces rehabilitacji

Czynności dnia codziennego

Najważniejsze zasady:
  • utrzymywać skorygowaną postawę podczas chodzenia i stania, więcej o prawidłowej postawie ciała przeczytasz tutaj
  • stosować zalecenia dotyczące ergonomii pracy (nieprzeciążanie kończyny, przerwy w pracy, unikanie dźwigania),
  • unikanie długiego siedzenia,
  • unikanie długiej pracy przy komputerze i prowadzenia samochodu,
  • wykluczenie energicznych ruchów głową
  • ćwiczenia w wodzie

Znakomitym wsparciem rehabilitacji w rwie barkowej może być gimnastyka w wodzie, która w minimalnym stopniu obciąża tkanki i pozwala na trening bez ryzyka bólu i nadwerężenia chorego obszaru. Dzięki wyporności wody można pozornie obniżyć masę ciała i zmniejszyć naciski i naprężenia tkanek wymagających rehabilitacji. Środowisko ochronne, jakim jest woda, sprawia, że możliwe jest szybsze przywracanie czynnych ruchów, a w następstwie – szybszy powrót do prawidłowego wykonywania schematów ruchowych.

Zapobieganie

O ile jako przyczyny rwy ramiennej nie zidentyfikowano u Ciebie poważnej choroby (np. nowotworu), to najpewniej jest ona wynikiem niewłaściwej postawy, czasami połączonej z procesami zwyrodnieniowymi wynikającymi z wieku. Aby uniknąć nawrotów przykrych dolegliwości powinieneś przede wszystkim dbać o ogólną sprawność aparatu ruchowego i siłę mięśni utrzymujących kręgosłup – najlepszym sposobem jest regularny ruch. Poza tym dbaj o prawidłową postawę (głowa w środkowej osi ciała, nie wychylona w żadną stronę) i ergonomię codziennych czynności, by kręgosłup i otaczające go tkanki utrzymać w dobrej kondycji. Oto kilka wskazówek dla Ciebie: 1. Podczas pracy przy komputerze i jazdy samochodem dbaj o optymalną pozycję (nie pochylaj głowy do przodu!) i rób regularne przerwy. Nie krzyżuj nóg, niech swobodnie opierają się na podłodze. 2. Stanowisko pracy powinno być dopasowane do Twojego wzrostu. Odpowiednia wysokość biurka, krzesła i odległość do klawiatury oraz podparcie dla rąk to podstawa! 3. Jeśli dużo rozmawiasz przez telefon, używaj słuchawek, a kategorycznie wyeliminuj zwyczaj przytrzymywania słuchawki ramieniem. 4. Przerwy w pracy i krótkie serie ćwiczeń rozciągających to Twoi sprzymierzeńcy. 5. Zadbaj o komfort i ergonomię snu. Zainwestuj w dobrą poduszkę (fizjoterapeuta doradzi) i unikaj spania na brzuchu, ponieważ ta pozycja niestety obciąża zagrożony odcinek szyjny kręgosłupa.

Uwaga na koniec

Naprawdę warto włożyć wysiłek w leczenie i rehabilitację przyczyn rwy barkowej, nie zaprzestawać ich nawet po ustąpieniu objawów bólowych i pozostawać pod opieką lekarza, ponieważ zwykle ta dolegliwość ma niezłe rokowania i przy stosowaniu się do powyższych zasad można mieć nadzieję, że pozostanie tylko wspomnieniem.