Jako dzieci od najmłodszych lat jesteśmy karceni za to że się garbimy, źle nosimy plecak, źle siedzimy. Chyba nie znam dziecka, którego to ominęło i nie znam dziecka, którego by to nie irytowało. Jednak wraz z wkraczaniem w dorosłość zrozumiałam dlaczego jest i było to takie ważne.
Sylwetka dziecka zaczyna się kształtować już w brzuchu mamy. W pierwszych 3-4 miesiącach życia płodu powstają zalążki układu kostnego. Jeśli mama maluszka dba o siebie, dba też o swoje nienarodzone dziecko. Od początku ciąży powinna więc: wypoczywać, gimnastykować się, dużo czasu spędzać na świeżym powietrzu, jadać zdrowe nieprzetworzone produkty, bo w nich znajdują się korzystne dla rozwoju płodu witaminy oraz makro- i mikroelementy.
Jak przeciwdziałać wystąpieniu wad postawy u dziecka?
Na początek przyglądaj się dokładnie swojemu dziecku. Zwróćmy uwagę na jego postawę: czy prawidłowo siedzi przy stole, czy chodzi prosto i czy się nie garbi.
U malutkich dzieci do skrzywienia kręgosłupa często dochodzi już w pierwszych miesiącach ich życia dlatego:
  • staraj się nie kłaść dziecka stale na plecach; kładź je często na brzuszku, wtedy podnosząc główkę ćwiczy mięśnie grzbietu;
  • nie kupuj do łóżeczka zbyt miękkiego materaca i wysokiej poduszki;
  • zachęcaj swojego malucha do raczkowania, przez co również wzmacnia swoje mięśnie;
  • wychodź z dzieckiem na słońce; promienie słoneczne sprawiają, że w skórze dziecka wytwarza się niezbędna dla zdrowia kości witamina D.
Dziecko w wieku szkolnym znów zaczyna szybko rosnąć, ale jego tryb życia zostaje zachwiany. Zamiast biegać i szaleć na dworze musi więcej czasu spędzić w szkolnej ławce, następnie w domu odrabiając lekcje. W dzisiejszych czasach dzieci wolą więcej czasu spędzić przed telewizorem lub przed komputerem niż z rówieśnikami poza domem. Niestety sprzyjać to może powstawaniu wad postawy, dlatego postaraj się wprowadzić kilka poniższych zasad:
  • ĆWICZ CO DRUGI DZIEŃ ZE SWOJĄ POCIECHĄ przez ok. 20 minut; będzie to doskonała zabawa dla was obojga, tobie na pewno też przyda się trochę ruchu;
  • wychodź z całą rodziną na długie spacery;
  • zapisz dziecko na basen; pływanie to najlepsza i najbezpieczniejsza dla kręgosłupa forma zajęć;
  • zachęcaj dziecko do ruchu, np. biegania, jazdy na rowerze; pamiętaj o tym, że swoją postawą pokazujesz mu co jest ważne w życiu, jeśli ty będziesz aktywna, to twoje dziecko również;
  • przyzwyczaj swoją pociechę do spania na płaskiej wygodnej poduszce; dobra poduszka nie powoduje nienaturalnego wygięcia ciała podczas snu;
  • kup dziecku porządny plecak; pamiętaj aby miał usztywniony tył i szerokie, regulowane szelki;
  • do nauki zapewnij dziecku biurko i krzesło o regulowanej wysokości; gdy siedzi, zwróć uwagę aby jego przedramiona leżały na blacie, a łokcie nieco wystawały poza jego brzeg; oparcie krzesła było wybrzuszone na odcinku lędźwiowym kręgosłupa, a wklęsłe - na piersiowym, a natomiast stopy były oparte o podłogę.;
  • oprócz tradycyjnego krzesła kup i postaw przy biurku tzw. klękosiad, który nie wywołuje bólów kręgosłupa na wskutek długotrwałego siedzenia.
Jeśli wada postawy jest wcześnie wykryta, często wystarczą ćwiczenia korekcyjne i zmiana nawyków. Lecz pamiętaj lepiej zapobiegać niż leczyć.
Piękna sylwetka twojego dziecka zależy w dużej mierze od ciebie. Naucz swoją pociechę prawidłowej postawy, pokaz mu jak powinien siedzieć, chodzić i stać. Pokazuj mu swoją postawą i stylem życia co jest ważne, a twój maluch na pewno pójdzie w twoje ślady.