Kręgosłup pełni kilka bardzo ważnych funkcji. Można powiedzieć, że stanowi on rusztowanie dla naszych ciał. To właśnie dzięki jego stabilnej budowie utrzymujemy głowę i obręcz barkową w prostej pozycji. Ochrania on częściami kostnymi rdzeń kręgowy. Cechą kręgosłupa jest jego duża ruchomość, dzięki czemu nasze ciało lub jego fragmenty mogą się przemieszczać, umożliwia on ruch we wszystkich kierunkach, amortyzuje wstrząsy jakie powstają podczas ruchu. Kręgosłup jest nam więc niezbędny do swobodnego poruszania się. Właśnie z uwagi na to jak jest dla nas ważny tak ważna powinna być także profilaktyka wad postawy.
Dzieci nie posiadają jeszcze tej wiedzy, dlatego istotna jest tu rola osób dorosłych, które powinny być spostrzegawcze, obserwować swoje dzieci i w razie jakiś niepokojących sygnałów, które mogą świadczyć o wadzie postawy u dziecka natychmiast zgłosić się z nim do lekarza. Najlepiej jeśli od razu będzie to ortopeda, gdyż tak naprawdę tylko on może poprawnie ocenić czy istnieje wada postawy i zalecić leczenie. Bywa, że wady te są tak zaawansowane, że może okazać się, iż konieczne będzie noszenie przez naszą pociechę gorsetu ortopedycznego lub nawet zabieg operacyjny. Łatwiej skorygować wady, które zostaną szybko wykryte, dlatego tak bardzo ważna jest czujność rodziców. Pamiętajmy, że utrwalone wady postawy mogą doprowadzić do poważnych schorzeń kręgosłupa!
Jednak, aby nie dopuszczać do takiej sytuacji i nie czekać na pojawienie się nieprawidłowości konieczne jest po prostu dbanie o to, by kręgosłupy naszych dzieci były zdrowe. Jeśli wpoimy im ODPOWIEDNIE NAWYKI i będziemy stosować profilaktyke wad postawy to później, w wieku nastoletnim czy dorosłym same będą potrafiły zadbać o swoje ciało.
Dzieci narażone są na działanie takich czynników, które mogą doprowadzić do powstania wad postawy. Doskonałym przykładem takiego właśnie niekorzystnego dla kręgosłupa czynnika jest zbyt ciężki plecak. Waga plecaka nie powinna przekraczać 10-15 procent ciężaru ciała, a dziecko w wczesnoszkolnym, które waży ok. 30 kg nosi niekiedy 8 kilogramowy plecak. Kręgosłup dziecka bywa bardziej obciążany niż kręgosłup dorosłego. Dobrym rozwiązaniem w tym wypadku może okazać się kupno tornistra na kółkach. Często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale zbyt ciężki plecak powoduje przeciążenie osiowe kręgosłupa, a to z kolei może skutkować np. powstaniu skoliozy, wywoływać przeciążenia stawów kolanowych czy biodrowych. Kolejna rzeczą na którą powinniśmy zwrócić uwagę jest miejsce do nauki. Ważne, by odpowiednio dobrać krzesło i biurko dla dziecka. Krzesło powinno być dopasowane do wzrostu, najlepiej jeśli posiada regulację wysokości. Stół natomiast powinien mieć blat, który w razie potrzeby można podnieść, dziecko swobodnie powinno opierać ręce na blacie i oczywiście nie może się przy tym garbić.
Niestety żyjemy w czasach, w których przeważnie ulubioną rozrywką dzieci jest siedzenie przez komputerem i telewizorem. Nie można popadać w paranoję i całkowicie zabraniać obejrzenia ulubionego filmu czy zagrania w grę z obawy przed pojawieniem się wady postawy, ale czas spędzany w ten sposób powinien być OGRANICZONY DO MINIMUM. Zła postawa podczas siedzenia sprzyja powstawaniu przeciążeniom kręgosłupa.
Istotne jest również zapewnienie dziecku zdrowego snu, podczas którego kręgosłup nie cierpi, a dzięki temu w dzień może prawidłowo się rozwijać. Pamiętajmy, że dziecko w wieku szkolnym powinno spać ok. 9 godzin. Zapewni to prawidłowe funkcjonowanie w dzień i odpowiedni rozwój kośćca. Dziecko powinno spać na materacu, który podczas snu nie wygina się nadmiernie. Najodpowiedniejszy będzie materac sprężynowo - piankowy lub sprężynowy. Nie może być ani zbyt miękki, ani zbyt twardy. Poduszka natomiast powinna być płaska i mała, wtedy plecy dziecka nie będą się wykrzywiać.
Dodatkowo musimy wiedzieć, że niezmiernie ważna jest również dieta naszych pociech. Powinna być ona bogata w białko, które jest budulcem chrząstki stawowej. W jadłospisie dziecka powinno znaleźć się sporo nabiału- źródła wapnia, który ma wpływ na zęby i kości. Serwujmy dzieciom warzywa zawierające witaminę C, która niezbędna jest do produkcji kolagenu. Ten z kolei bierze udział w budowaniu chrząstki i odpowiada za kondycję stawów i ścięgien. Wskazane jest jedzenie przede wszystkim kapusty, ogórków, brokułów i marchewki. Zamiast czerwonego mięsa przygotowujmy ryby. Najcenniejsze są ryby morskie takie jak: śledzie, makrela, flądry, zawierają one bowiem kwasy tłuszczowe omega- 3, które wpływają na lepszą sprawność stawów oraz na ich ruchomość i elastyczność. Ponadto tłuste ryby dostarczają witaminy D, cennej poprzez jej wspomaganie przyswajania wapnia.
Poza tym jedną z najlepszych form profilaktyki wad postawy w życiu dzieci jest sport. Aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na kręgosłup. Najczęściej polecanym sportem w profilaktyce wad postawy jest PŁYWANIE. Odciąża ono mięśnie nóg, zmniejsza wpływ grawitacji. Dzięki czemu praca kręgosłupa nie skupia się na utrzymaniu ciała w pionie, ale na konkretnych ruchach,. Podczas pływania wszystkie mięśnie równomiernie pracują.
Najprostszym sposobem na zachowanie odpowiedniej postawy ciała jest bieganie, powinno się ono odbywać na terenie miękkim. Ponadto zaleca się jazdę na rowerze, mimo, że postawa rowerzysty nie wygląda na prostą. Należy umiejętnie ustawić siodełko- dość wysoko i kierownicę- tak, by pozycja podczas jazdy zapewniła proste plecy. Warto zatem zachęcać dzieci do uprawiania jakiegoś sportu. To właśnie dzięki aktywności fizycznej kręgosłup staje się bardziej sprężysty, a tym samym mniej podatny na odkształcenia.
Dzieci powinny wiedzieć jak prawidłowo siedzieć, uczyć się, bawić czy spać, by ich kręgosłup był zdrowy. Dbajmy o to, by nasze pociechy posiadały odpowiednią wiedzę na temat profilaktyki wad postawy, by nie okazało się, że przez niedopatrzenia i brak zainteresowania własnym dzieckiem doprowadziliśmy do jego choroby.